Informacje nt przetwarzania danych osobowych / plików cookies: » szczegóły

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) * I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku.

https://www.chrobry.org/
Strona główna BIP: gov.pl/bip
Strona główna instytucji: https://www.chrobry.org/
Organy i osoby sprawujące w jednostce funkcje i ich kompetencje Organy i osoby sprawujące funkcje w I Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku oraz ich kompetencje

Kategoria menu:Organy i osoby sprawujące w jednostce funkcje i ich kompetencje

Organy i osoby sprawujące funkcje w I Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku oraz ich kompetencje

Treść informacji

Organami Szkoły są:

(I) DYREKTOR SZKOŁY - mgr Marcin Klimaszewski

(II) RADA PEDAGOGICZNA

(III) RADA RODZICÓW

(IV) SAMORZĄD UCZNIOWSKI

1.1. Kompetencje i zakres działania organów szkoły określa ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., statut szkoły i regulaminy, które nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.

1.2. Dyrektor zapewnia współdziałanie wszystkich organów szkoły poprzez informowanie, uczestniczenie w ich obradach, zasięganie opinii i uzyskiwanie zgody w ramach ich kompetencji.

1.3. Dyrektor zapewnia każdemu z organów możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach ich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w statucie szkoły.

1.4. Obowiązek rozwiązywania sytuacji konfliktowych spoczywa na dyrektorze, który kieruje się dobrem uczniów i szkoły.

2. Do pracowników pedagogicznych szkoły należą:

a) dyrektor Szkoły,

b) wicedyrektorzy,

c) nauczyciele,

d) pedagog szkolny,

e) psycholog szkolny,

f) bibliotekarz.

3. Administracją szkoły kieruje dyrektor ILO, a podległymi mu pracownikami są:

a) kierownik gospodarczy,

b) sekretarz szkoły,

c) specjalista ds. administracji,

d) specjalista ds. kadr,

 e) pracownicy obsługi.


( I ) DYREKTOR SZKOŁY

1. Dyrektor ILO odpowiada za całokształt pracy szkoły, a w szczególności:

a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą ILO, sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

b) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,

c) sprawuje nadzór pedagogiczny,

d) dysponuje funduszami określonymi w planie finansowym szkoły, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykorzystanie, organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Liceum.

2. Do zadań szczegółowych dyrektora ILOw dziedzinie administracyjno-organizacyjnej należy:

a) nawiązywanie i rozwiązywanie umów o pracę z nauczycielami oraz innymi pracownikami ILOw ramach istniejących przepisów prawnych,

b) określanie zakresów czynności poszczególnych pracowników i ocenianie wyników tej pracy,

c) przygotowanie i terminowe przekazanie do zatwierdzenia w Starostwie Powiatowym w Kłodzku projektów organizacji szkoły oraz sporządzanie rocznego harmonogramu pracy ILO i czuwanie nad jego realizacją,

d) czuwanie nad prawidłowością sporządzania list płac pracowników oraz zapewnienie wypłacania pracownikom należnych im świadczeń,

e) czuwanie nad dyscypliną pracy i potrącanie z uposażenia pracowników należności z tytułu nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz niedopełnienia terminowego dostarczenia zwolnienia lekarskiego,

f) udzielanie urlopów z uwzględnieniem konieczności zapewniania ciągłości pracy ILO,

g) podpisywanie zaświadczeń dotyczących pracowników wydawanych na ich życzenie,

h) hospitowanie zajęć lekcyjnych oraz okresowe ocenianie nauczycieli,

i) występowanie z wnioskami o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego,

j) wydawanie świadectw pracy i opinii o pracy pracowników,

k) kierowanie pracowników na komisje lekarskie,

l) przyznawanie nagród z zakładowego funduszu nagród oraz decydowanie o wypłatach z funduszu socjalnego,

m) powiadomienie Rady Pedagogicznej o wszystkich ważniejszych dla Liceum sprawach oraz dbałość o podstawowy dokument Rady Pedagogicznej - księgę protokołów.

3. Do zadań pedagogicznych i organizacyjnych dyrektora ILO należy:

a) okresowe, zgodne z harmonogramem Liceum i aktualnymi potrzebami, zwoływanie posiedzeń Rady Pedagogicznej,

b) przedstawianie Radzie Pedagogicznej dwukrotnie w ciągu roku szkolnego pełnych sprawozdań z bieżącej pracy Liceum, wykonania zamierzeń rocznego planu dydaktyczno-wychowawczego, wyników hospitacji, realizacji budżetu szkoły oraz sposobu wykonania uchwał Rady Pedagogicznej,

c) organizowanie i prowadzenie egzaminów różnego typu i kontrolowanie prawidłowości ich przebiegu,

d) kształtowanie systemu wychowawczego w ILO przez rozwijanie samorządności młodzieży, kierowanie tworzeniem programu wychowawczego szkoły, rocznego planu dydaktyczno-wychowawczego,

e) upowszechnianie wiedzy o statucie ILO i innych ważnych dokumentach regulujących pracę ILO ,

f) nagradzanie i karanie uczniów, zgodnie ze statutem ILO,

g) podpisywanie dokumentów uczniów (arkuszy ocen, świadectw, protokołów egzaminów dojrzałości) oraz kontrolowanie prawidłowości ich sporządzania i przechowywania,

h) dyrektor ZSO może tworzyć nauczycielskie zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora ILO na wniosek zespołu.

4. Do zadań ekonomiczno-gospodarczych dyrektora ILO należy:

a) przygotowanie wspólnie z księgowym projektów wydatków finansowych (budżetu ILO),

b) przestrzeganie dyscypliny budżetowej i dbałość o całokształt stanu finansowego ILO, nadzorowanie wszelkiej działalności finansowej w szkole,

c) decydowanie o zakupach z budżetu szkoły oraz współuczestniczenie w sporządzaniu i realizowaniu preliminarza wydatków Komitetu Rodzicielskiego,

d) dbałość o właściwe zabezpieczenie majątku ILO przed zniszczeniem,

e) kontrolowanie stanu higieny i bezpieczeństwa w ILO oraz zlecanie odpowiedzialnym pracownikom działań prowadzących do podniesienia go,

f) przygotowanie wraz z księgowym rocznych projektów remontów oraz inwestycji i występowanie do organu prowadzącego z wnioskami o przydzielenie funduszu na realizację tych zadań,

g) racjonalne i efektywne dysponowanie pomieszczeniami i terenem ILO w związku z działalnością gospodarczą przynoszącą dochody do budżetu szkoły,

h) wyznaczanie komisji przetargowej do przetargów na dostawy i usługi oraz na roboty budowlane zgodnie z ustawą z 1994 r. o zamówieniach publicznych oraz zatwierdzanie wyników postępowania przetargowego i podpisywanie umów na dostawy, usługi lub roboty budowlane z firmami, które wygrały przetarg.

5. Do szczegółowych zadań dyrektora ILO w dziedzinie remontów i inwestycji należy:

a) przygotowanie zleceń i umów z wykonawcami prac,

b) współpraca z inspektorem nadzoru w czasie trwania prac,

c) kierowanie odbiorem technicznym wykonanych prac,

d) przeprowadzanie analizy złożonych przez wykonawców faktur, zwracanie szczególnej uwagi na zgodność wykonanych prac z zamówieniem, przeprowadzanie analizy kosztorysów oraz sprawdzanie ich pod względem merytorycznym,

e) dbałość o kompletność protokołów demontażu, złomowania i zużycia sprzętu oraz materiałów dołączonych do faktur,

f) rozliczanie materiałów przeznaczonych do remontów, a przekazanych wykonawcom (wystawianie dowodów wydania i zwrotu materiałów).


( II ) RADA PEDAGOGICZNA

1. Członkami Rady Pedagogicznej są wszyscy nauczyciele zatrudnieni w ILO . Pracą Rady Pedagogicznej kieruje dyrektor ZSO, który zwołuje zebrania i prowadzi je lub przekazuje zadanie kierowania jej pracami wicedyrektorowi ZSO. Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy:

a) planowanie pracy pedagogicznej, wychowawczej i opiekuńczej,

b) uchwalanie programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki po zasięgnięciu opinii Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Uczniowskiego,

c) okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu procesu nauczania, wychowania i opieki nad młodzieżą,

d) kształtowanie postaw obywatelskich, etycznych i zawodowych swych członków,

e) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

f) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów w ILO po zaopiniowaniu ich przez instytucję sprawującą nadzór pedagogiczny,

g) współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów,

h) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,

i) typowanie nauczycieli do komisji konkursowej wyłaniającej dyrektora ILO .

2. Rada Pedagogiczna ma prawo:

a) występowania z wnioskami w sprawie doskonalenia organizacji nauczania i wychowania,

b) występowania do dyrektora Liceum z wnioskiem o odwołanie pracownika z funkcji kierowniczej szkoły,

c) występowanie do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie z funkcji dyrektora Liceum.

3. Rada Pedagogiczna zatwierdza:

a) wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,

b) wnioski stałych i doraźnych komisji powołanych przez Radę,

c) plan pracy Liceum,

d) wnioski wychowawców klas i innych nauczycieli w sprawie przyznania nagród i wyróżnień oraz udzielania kar uczniom,

e) założenia organizacyjne wewnętrznego samokształcenia i szkolne regulaminy o charakterze wewnętrznym.

4. Rada Pedagogiczna opiniuje:

a) organizację pracy Liceum, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

b) projekt planu finansowego ILO ,

c) wnioski dyrektora Liceum w sprawie przydziału nauczycielom stałych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

d) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i wyróżnień z wyjątkiem nagrody dyrektora.


( III ) RADA RODZICÓW

1. W ILOdziała Rada Rodziców, która jest demokratycznie wybranym przedstawicielstwem rodziców i opiekunów wszystkich uczniów Liceum. Celem współpracy Rady Rodziców z pracownikami ILO jest:

a) realizacja zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych,

b) dążenie do wychowania młodzieży na świadomych swych obowiązków i praw obywateli Rzeczypospolitej Polskiej,

c) tworzenie właściwego klimatu społecznego i warunków materialnych do działalności szkoły.

2. Do zadań Rady Rodziców należy:

a) współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy ILO,

b) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy ILO,

c) udzielenie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu oraz innym organizacjom młodzieżowym działającym w ILO,

d) podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowo-rzeczowych dla potrzeb ILO, przeznaczanych głównie na wspieranie pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Radę Rodziców stanowią wszyscy członkowie klasowych rad rodziców.

1. Na wniosek Rady Rodziców w jego skład mogą wchodzić z głosem doradczym przedstawiciele zakładów pracy, organizacji społecznych itp.

2. Rada Rodziców w głosowaniu jawnym wybiera prezydium w składzie: - przewodniczący, - z-ca przewodniczącego, - skarbnik, - sekretarz.

3. Kadencja prezydium trwa 2 lata, z możliwością corocznego dokonywania zmian na zebraniu ogólnym Rady Rodziców.

4. Odwoływanie prezydium Rady Rodziców może być dokonane na wniosek co najmniej 1/5 członków Rady Rodziców na zebraniu ogólnym Rady Rodziców.

5. Rada Rodziców ze swego składu wybiera Komisję Rewizyjną w składzie co najmniej 3 osób.

6. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez ogólne zebranie Rady Rodziców.

7. Rada Rodziców podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej 50% członków zwykłą większością głosów. W przypadku wniosku 1/3 członków, głosowanie odbywa się w sposób tajny.

8. Jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i przedstawia sprawę do rozstrzygnięcia przez organ bezpośrednio nadzorujący szkołę w terminie 14 dni.

9. Do zadań Rady Rodziców należy:

a) współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły,

b) współudział w realizacji programów nauczania, wychowania oraz pomoc w doskonaleniu warunków pracy szkoły,

c) współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy,

d) udzielenie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,

e) uczestniczenie w planowaniu wydatków szkoły,

f) podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla szkoły,

g) prowadzenie działalności gospodarczej,

h) gromadzenie funduszy (pochodzących ze składek rodziców), przeznaczonych na finansowanie działalności wychowawczej oraz opieki nad dziećmi i młodzieżą.

10. Rada Rodziców ustala wysokość oraz zasady składek rodziców na rzecz Rady Rodziców.

11. Rada Rodziców pracuje w oparciu o plan pracy, w tym plan finansowy obejmujący jeden rok szkolny.

12. Rada Rodziców na początku roku szkolnego składa sprawozdanie ze swojej działalności na ogólnym zebraniu rad klasowych. Zebrani biorą pod uwagę opinię Komisji Rewizyjnej, podejmując uchwałę o absolutorium dla Rady Rodziców.

13. Kadencja Rady Rodziców trwa 4 lata.

14. Zebrania Rady Rodziców odbywają się co najmniej raz na pół roku.

15. Zebrania prezydium Rady Rodziców winny odbywać się raz na kwartał.

16. Prezydium Rady Rodziców na początku roku szkolnego zwołuje ogólne zebranie rad klasowych.

 ( IV) SAMORZĄD UCZNIOWSKI

1. W ZSO działa Samorząd Uczniowski zwany dalej "Samorządem".

2. Samorząd wybierają wszyscy uczniowie ILO.

3. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej, Komitetowi Rodzicielskiemu oraz dyrektorowi ILO wnioski i opinie we wszystkich sprawach ILO, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

a) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

d) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.


Współdziałanie organów w szkole.

Rada Pedagogiczna zwraca się do Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego z prośbą o opinię w następujących sprawach:

1. Zmiany w statucie ILO.

2. Ustalenia obowiązującego w ILO stroju i przepisów określających wygląd ucznia. W ILO mogą działać (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych) stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej ILO. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje wyraża dyrektor ILOpo uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

  METRYKA INFORMACJI
Osoba, która wytworzyła informację:   Marcin Klimaszewski
Osoba, która wprowadziła informację do BIP:   Marcin Klimaszewski
Autor ostatniej poprawki:   Kamila Wyrwa
Osoba, która zweryfikowała informację w BIP:   Marcin Klimaszewski
Data wprowadzenia do BIP:  17.12.2010 13:00
Data weryfikacji:   01.10.2021 09:52
Data ostatniej zmiany:   02.02.2024 13:47 Rejestr zmian